gorące tematy

Sonda

Najbardziej smakuje mi pizza z restauracji...








Kontakt

Napisz do nas

Z przyjemnością odpowiemy na wszystkie pytania

Partnerzy

Wiadomości z rynku

Wirtualna Polska Koniec II filara - konieczność czy demagogia?

Wirtualna Polska | 19.03.2010 | 00:22

  A A A
 
Koniec II filara - konieczność czy demagogia?


(fot. Jupiterimages)

Jeśli ktoś uważał, że propozycja minister Jolanty Fedak, by zmniejszyć składkę przekazywaną z OFE do FUS z 7,3 do 3 proc, jest radykalna, to ciekawe co powie na to: zlikwidować OFE!

Hasło rezygnacji z systemu kapitałowego głosi prof. Leokadia Oręziak ze Szkoły Głównej Handlowej oraz Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie. - OFE są niereformowalne - nie da się ich zmienić na lepsze. One tylko generują koszty, przez które jako państwo staniemy się niewypłacalni - mówiła w czwartek podczas spotkania w Szkole im. Łazarskiego. Jak tłumaczyła, OFE niebezpiecznie przyczyniają się do wzrostu długu publicznego. Powód? Inwestują w obligacje, które państwo musi potem z nadpłatą wykupić, znowu się na to zadłużając. Wyliczała, że od początku reformy przekazano do OFE 140 mld zł, co wraz z odsetkami daje ponad 180 mld zł. - Zostały one wyjęte z finansów publicznych, nie posłużyły na wypłatę obecnych emerytur czy finansowanie szpitali. Dług publiczny wynosi 700 mld zł, w tym 1/4 z tytułu otwartych funduszy emerytalnych - przekonywała Oręziak.

Sama minister Fedak swoją propozycję ograniczenia składki przekazywanej na II filar nazywa niewielką korektą. - "Koszty, głupcze!" - tak nawiązując do słynnego "Gospodarka, głupcze", określiła cel zmian. Wskazała, że towarzystwa emerytalne nie tylko generują koszty dla państwa, ale także pobierają opłaty od składki i za zarządzanie. - Nie możemy sobie pozwolić, by system był drogi - podkreśliła.
- Rozpatruję również możliwość dobrowolnego uczestnictwa w rynku kapitałowym - wskazała. Pozwoliłoby to niektórym przejść z OFE do ZUS.

- Witam panią minister w gronie oszołomów - w ten dość zaskakujący sposób zwrócił się do Jolanty Fedak Robert Gwiazdowski z Centrum im. Adama Smitha. Wyjaśnił, że kiedy 11 lat temu wdrażano reformę emerytalną, nieżyjący już Krzysztof Dzierżawski, Andrzej Sadowski i on sam mówili, że ona nie ma sensu i musi się źle skończyć. Wówczas byli osamotnieni i krytykowani. Teraz również minister widzi zagrożenia.
- Nie da się wprowadzić systemu kapitałowego w społeczeństwie, w którym 25 proc. ludzi żyje z emerytury, a w budżecie państwa 1/3 to świadczenia emerytalne - argumentował.

Według Gwiazdowskiego inwestowanie poprzez OFE powinno być dla chętnych. Jego propozycja idzie jednak dalej niż pomysł Fedak: kto jest zdecydowany na OFE, powinien informować o tym ZUS. Wchodzenie w II filar przestałyby zatem być obowiązkowe i można by w ogóle zakończyć odkładanie na emeryturę na części repartycyjnej.

- Za dużo tu demagogii, a za mało refleksji ekonomicznej - skomentował prof. Mieczysław Puławski z SGH. - Jeśli zdemontujemy OFE, będziemy mieć powtórkę z tego, co było: powrót do ZUS, a nie to przecież było sensem reformy sprzed 11 lat. Wówczas zdawano sobie sprawę, że ZUS nie jest w stanie zaspokoić potrzeb emerytalnych społeczeństwa.

Jego zdaniem OFE w tej chwili nie mogą rozwinąć skrzydeł. Mają limity inwestycyjne, ponad które nie mogą wyjść. Obligacje ograniczeniom nie podlegają, jednocześnie są instrumentem bezpiecznym, na którym fundusze emerytalne, mające zapewnić klientom jak najlepsze wypłaty w przyszłości, nie stracą. Racjonalne jest więc z punktu widzenia zarządzających, że z tego instrumentu korzystają. Jego zdaniem trzeba umożliwić PTE większą dywersyfikację ryzyka i inwestowanie za granicą. - A koszty trzeba obniżać, to oczywiste - dodał.


- Nie jestem zwolennikiem likwidacji OFE, bo w ZUS też nie ma pieniędzy - powiedział Richard Mbewe z Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie. Podkreślił, że otwarte fundusze powstały po to, żeby odciążyć Skarb Państwa od ZUS. Podstawowym problemem jest okres przejściowy. W nim to OFE muszą kupić obligacje, żeby państwo miało środki na wypłatę bieżących emerytur. Według Mbewe politycy muszą przekonać jedno pokolenie, by się poświęciło i pobierało bardzo niskie świadczenia, wszystko po to, aby młode pokolenie mogło mieć już wysokie emerytury. A z kolei do tego potrzebne są zmiany w sposobie inwestowania OFE.

Niezależnie od tego, jak sprawy mogą się potoczyć, profesor Puławski do zgromadzonych na spotkaniu młodych ludzi, studentów uczelni im. Łazarskiego mówił: - Nie liczcie, że ktokolwiek wam kiedyś coś da. Stwórzcie swój własny czwarty filar. Inwestujcie tak, jak chcecie, by zapewnić sobie dobre życie na emeryturze!

Minister Fedak zapowiada, że jej resort jeszcze w tym miesiącu wyśle swój projekt do Komitetu Rady Ministrów. Twierdzi, że ma zaplecze społeczne, by go przeforsować.

Katarzyna Izdebska
Wirtualna Polska

TAGI: ofe, emerytura, zus

ZOBACZ W SŁOWNIKU: Obligacja



Opinie

Ocena: 0 [0]
~kot [2010-03-22 04:03]

OFE i ZUS rujnuje stosowany system przywilejów
To nie Ofe czy zus rujnują państwo ale systemy stworzone przez miłościwie nam panujących. To systemy stworzonych przywilejów grupowych rujnują OFE i ZUS. Przywileje dla sądownictwa, wojska, policji, dziennikarzy i oczywiście apanaże dla zarządzających OFE. Nic nie wpłacają a pobierają najdłużej i najwyższe wypłaty. Pracujący bez przywilejów zarabiają grosze więc i niewiele wpada do zus, ofe - kasa się kurczy więc władza trąbi na alarm. Władza musi mieć wsparcie a wsparcie kosztuje - ktoś za to musi zapłacić. Ten system od 50 lat nic się nie zmienił a profesorowie wyrażają swoje opinie w zależności od zamówienia. Opinia to przecież towar który ma swoją cenę. Te opinie o likwidacji Ofe mają swój zamierzony cel - władza chce się odciąć od zobowiązań wobec społeczeństwa - problem z głowy, wraca stare " radźcie sobie sami - my się wyżywimy".

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~emeryt okradziony... [2010-03-19 14:45]

Okradli Frajerów Emerytów
w pierwszych 10 latach OFE wypracował zysk 17%, czyli 1,7% rocznie, byle jaki marny bank dawał 4 procent..o czym my mowimy?? pierwsze dopłaty do emerytur były w granicach 25 zł...no i co demagodzy?

odpowiedz

pokaż 9 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~yaca [2010-04-23 10:03]

skończcie z zus - em
zus to zodziej kradnie nasze pieniądze a na koniec i tak emerytury są niskie niech skończą z przepychem , budują nikomu niepotrzebne rezydencje mają pomagać ludziom a i ch okradają biorą kolosalne pensje brak nad nimi nadzoru a potem piszą że nie ma kasy, zlikwidować to w diaby niech każdy odkada sam będzie wiedzial co ma na starość

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kaziu [2010-03-22 08:37]

Totalne dyrdymały
Jak mam sobie sam zapewnić godną emeryturę, skoro zarabiam 1500 PLN/mc?. No niech mi jakiś profesor odpowie

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Ted [2010-04-21 15:16]

400 PLZ to za dużo
Stać mnie na 40 PLZ miesięcznie. Takie są realia w Polsce.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
luk [2010-03-19 17:03]

Przymusowe zabranie składek Polaków z OFE i przekazanie ich do ZUSu to nie jest dobry pomysł
Dobrowolne decyzje Polaków to właściwe podejście. Jeśli ktoś zechce wystąpić z OFE i przenieść całą składkę do ZUSu powinien mieć taką możliwość. I jeszcze jedno. Pieniądze w OFE to pieniądze Polaków a nie dotacje państwa do OFE. Reforma z roku 1999 była pierwszym krokiem w kierunku wprowadzenia choćby częściowego rachunku ekonomicznego do systemu ubezpieczeń społecznych. Niekiedy pojawiają się głosy krytyki mówiące, że świadczenia z II filaru będą niskie i że w związku z tym stary, czyli I filar jest lepszy. Nie byłoby wcale dziwne, gdyby faktycznie tak się okazało. W ciągu ostatnich kilku lat stary system otrzymał z budżetu kilkaset miliardów złotych, zaś OFE nie dostały ani złotówki. Każdy system subsydiowany przez podatników jest przyjemny dla tych, którzy pobierają subsydia

odpowiedz

pokaż 12 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~bassken [2010-04-17 14:42]

ii2 filar to fikcja nabijanie kasy urzednikom a emerytury i tak nie wzrosna,po co dzielic jak mozna na jednym rachunku ale nie wzusie tylko w banku kazdy prywatnie na wlasnym koncie.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~rycho [2010-04-16 19:52]

emerytury
Założyć wszystkim indywidualne konto przyzwoicie oprocentowane,bez możliwości ko rzystania w nieodpowiedni sposób.(zasady nalęży opracować).Podobnie można postąpić z NFZ.POZDRAWIAM

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~obiektywny [2010-03-30 23:52]

trochę matematyki
Szanowni Państwo czytając wypowiedzi poszczególnych uczestników można dojść do smutnych wniosków. 1. kto komukolwiek zagwarantuje, że będzie mógł opłacać składki na ZUS, przez 40 lat. 2. Nie należy zapominać, że w całym systemie świadczeń, uwzględniony jest okres 6 lat pobierania zasiłku dla bezrobotnych, co może każdemu się przydarzyć, oby nie.Kto weźmie na garnuszek obecnych emerytów, przecież umowy Europejskie zapewniają utrzymanie ludzi, którzy już nie są w stanie sami zarobić na swoje utrzymanie. 3. kto opłaci za niezdolność do pracy? 4. Zgadzam się ,ażeby zakończyć ze świętymi krowami, jak się ma składka w KRUS-ie do otrzymywanych świadczeń. 4. Nie można dalej tolerować sytuacji nierównego traktowania obywateli, mianowicie chodzi mi o otrzymywanie renty rodzinnej. Dlaczego jedna kobieta otrzymuje 85% potencjalnej emerytury po mężu, bo nie pracowała. Czyli Pan i Władca był oczekiwany, przez często wynudzoną żonę, podane lacie, objad na stole,itd. Inna kobieta, która pracowała, ażeby otrzymać rentę po mężu, musi oddać swoją emeryturę, nie otrzymując nic za swoją pracę, pytam czy to jest w porządku? Moim zdaniem renta rodzinna jest to świadczenie, i nie powinno być wyższa, niż emerytura, rencistki wspierają wnuki, którzy są po studiach ,mniej zarabiają, niż babcie mają świadczenie rentowe. 5. Proponuję, aby wprowadzić taką zasadę, jak chcesz być Panem i chełpić się w środowisku jaki z Ciebie bogacz składkę emerytalną dzielić po 50%, tzn na siebie i na żonę. 6. Dlaczego u nas w Polsce tylko gaduły mają wzięcie, w sprawowaniu rządów, nie mając przygotowania merytorycznego. Skończmy z pustosłowiem, bo to nic nie daje narodowi. 7. Około 90% społeczeństwa płaci podatek w 1 przedziale podatkowym, tylko nikt nie mówi jakie są to zawody. Polikwidowano szkoły zawodowe, jakie są tego efekty, szkoda gadać. Po co ludzi po humanistycznych studiach przekwalifikować na rzemieślnika? 8. Zmienić politykę(podejmować inne decyzje), rozdziału pieniędzy więcej przeznaczyć na rozwój, szkolnictwo wyższe POLITECHNICZNE, gdyż tam nie ma chętnych, bo tam nie zagadasz profesora, ale musisz myśleć precyzyjnie, wynik musi się zgadzać. 9 Pytam po co tylu urzędników, począwszy od gminy, a skończywszy na rządzie. Przecież państwo polskie jest zorganizowane. A nie, co ekipa to nowe prawo. Wybierajmy tych, którzy reprezentują Twoje interesy, a nie jak pięknie mówi, ładnie wygląda. ZUS MUSIMY OPłACAć, TEGO NIE ZMIENIMY. jeszcze jedna uwaga, a dlaczego nie korzystać z INDYWIDUALNEGO KONTA EMERYTALNEGO? ktoś zgłosił, że wpłaca 800zł, może właśnie wybrał tą formę oszczędzania i inwestowania, w którym nie płaci się podatku od zysku wynoszącym 19%. W tym roku kwota którą można wpłacić na te IKE to 9579,oo zł.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~FF [2010-03-21 18:48]

A BUZEK WYGRYWA WYBORY - LUDZIE ROZUMIECIE COŚ Z TEGO?
F

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Marlena [2010-04-09 09:51]

Emerytura
jestem za odkładaniem na własny rachunek, nikt i nic nie może mnie zmusić do odkładania w zusy, krusy, srusy. Uważam że gdyby tych nie było ludzie więcej by mieli na starość odłożonych pieniędzy. A tak zusy,krusy,srusy przejadają moje i innych obywateli pieniądze. ja się nie martwię ładuję w skarpetę, nie daję państwu, niech się bawią za innych biednych obywateli pieniądze, nie moje, od moich wara. I tak dużo oddaję państwu, mam tego dość, już mam ochotę stąd uciec i wywieźć kasę. gość

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~piss [2010-04-06 09:54]

Złodzieje Utopią Społeczeństwo-ZUS
najleoiej niech każdy sam odkłada na swoją emeryturę!urzędasy na zasiłek!będzie najtaniej! dlaczego ktoś ma decydować o moich pieniądzach i o mojej długości życia....o tym decyduje Bóg

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~51 [2010-03-31 00:42]

wszystko fajnie , gdy w tym czasie się nie choruje. ale jak ktoś zachoruje na poważną chorobę , wymagającą np.częstych dializ ,transuzji krwi,naświetlań ,to tych odłożonych pieniążków na długo nie wystarczy. życzę wszystkim dużo zdrowia i spokojnych Świąt Wielkanocnych.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~obiektywny [2010-03-30 23:48]

trochę matematyki
Szanowni Państwo czytając wypowiedzi poszczególnych uczestników można dojść do smutnych wniosków. 1. kto komukolwiek zagwarantuje, że będzie mógł opłacać składki na ZUS, przez 40 lat. 2. Nie należy zapominać, że w całym systemie świadczeń, uwzględniony jest okres 6 lat pobierania zasiłku dla bezrobotnych, co może każdemu się przydarzyć, oby nie.Kto weźmie na garnuszek obecnych emerytów, przecież umowy Europejskie zapewniają utrzymanie ludzi, którzy już nie są w stanie sami zarobić na swoje utrzymanie. 3. kto opłaci za niezdolność do pracy? 4. Zgadzam się ,ażeby zakończyć ze świętymi krowami, jak się ma składka w KRUS-ie do otrzymywanych świadczeń. 4. Nie można dalej tolerować sytuacji nierównego traktowania obywateli, mianowicie chodzi mi o otrzymywanie renty rodzinnej. Dlaczego jedna kobieta otrzymuje 85% potencjalnej emerytury po mężu, bo nie pracowała. Czyli Pan i Władca był oczekiwany, przez często wynudzoną żonę, podane lacie, objad na stole,itd. Inna kobieta, która pracowała, ażeby otrzymać rentę po mężu, musi oddać swoją emeryturę, nie otrzymując nic za swoją pracę, pytam czy to jest w porządku? Moim zdaniem renta rodzinna jest to świadczenie, i nie powinno być wyższa, niż emerytura, rencistki wspierają wnuki, którzy są po studiach ,mniej zarabiają, niż babcie mają świadczenie rentowe. 5. Proponuję, aby wprowadzić taką zasadę, jak chcesz być Panem i chełpić się w środowisku jaki z Ciebie bogacz składkę emerytalną dzielić po 50%, tzn na siebie i na żonę. 6. Dlaczego u nas w Polsce tylko gaduły mają wzięcie, w sprawowaniu rządów, nie mając przygotowania merytorycznego. Skończmy z pustosłowiem, bo to nic nie daje narodowi. 7. Około 90% społeczeństwa płaci podatek w 1 przedziale podatkowym, tylko nikt nie mówi jakie są to zawody. Polikwidowano szkoły zawodowe, jakie są tego efekty, szkoda gadać. Po co ludzi po humanistycznych studiach przekwalifikować na rzemieślnika? 8. Zmienić politykę(podejmować inne decyzje), rozdziału pieniędzy więcej przeznaczyć na rozwój, szkolnictwo wyższe POLITECHNICZNE, gdyż tam nie ma chętnych, bo tam nie zagadasz profesora, ale musisz myśleć precyzyjnie, wynik musi się zgadzać. 9 Pytam po co tylu urzędników, począwszy od gminy, a skończywszy na rządzie. Przecież państwo polskie jest zorganizowane. A nie, co ekipa to nowe prawo. Wybierajmy tych, którzy reprezentują Twoje interesy, a nie jak pięknie mówi, ładnie wygląda. ZUS MUSIMY OPłACAć, TEGO NIE ZMIENIMY. jeszcze jedna uwaga, a dlaczego nie korzystać z INDYWIDUALNEGO KONTA EMERYTALNEGO? ktoś zgłosił, że wpłaca 800zł, może właśnie wybrał tą formę oszczędzania i inwestowania, w którym nie płaci się podatku od zysku wynoszącym 19%. W tym roku kwota którą można wpłacić na te IKE to 9579,oo zł.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~obiektywny [2010-03-30 23:31]

trochę matematyki
Szanowni Państwo czytając wypowiedzi poszczególnych uczestników można dojść do smutnych wniosków. 1. kto komukolwiek zagwarantuje, że będzie mógł opłacać składki na ZUS, przez 40 lat. 2. Nie należy zapominać, że w całym systemie świadczeń, uwzględniony jest okres 6 lat pobierania zasiłku dla bezrobotnych, co może każdemu się przydarzyć, oby nie.Kto weźmie na garnuszek obecnych emerytów, przecież umowy Europejskie zapewniają utrzymanie ludzi, którzy już nie są w stanie sami zarobić na swoje utrzymanie. 3. kto opłaci za niezdolność do pracy? 4. Zgadzam się ,ażeby zakończyć ze świętymi krowami, jak się ma składka w KRUS-ie do otrzymywanych świadczeń. 4. Nie można dalej tolerować sytuacji nierównego traktowania obywateli, mianowicie chodzi mi o otrzymywanie renty rodzinnej. Dlaczego jedna kobieta otrzymuje 85% potencjalnej emerytury po mężu, bo nie pracowała. Czyli Pan i Władca był oczekiwany, przez często wynudzoną żonę, podane lacie, objad na stole,itd. Inna kobieta, która pracowała, ażeby otrzymać rentę po mężu, musi oddać swoją emeryturę, nie otrzymując nic za swoją pracę, pytam czy to jest w porządku? Moim zdaniem renta rodzinna jest to świadczenie, i nie powinno być wyższa, niż emerytura, rencistki wspierają wnuki, którzy są po studiach ,mniej zarabiają, niż babcie mają świadczenie rentowe. 5. Proponuję, aby wprowadzić taką zasadę, jak chcesz być Panem i chełpić się w środowisku jaki z Ciebie bogacz składkę emerytalną dzielić po 50%, tzn na siebie i na żonę. 6. Dlaczego u nas w Polsce tylko gaduły mają wzięcie, w sprawowaniu rządów, nie mając przygotowania merytorycznego. Skończmy z pustosłowiem, bo to nic nie daje narodowi. 7. Około 90% społeczeństwa płaci podatek w 1 przedziale podatkowym, tylko nikt nie mówi jakie są to zawody. Polikwidowano szkoły zawodowe, jakie są tego efekty, szkoda gadać. Po co ludzi po humanistycznych studiach przekwalifikować na rzemieślnika? 8. Zmienić politykę(podejmować inne decyzje), rozdziału pieniędzy więcej przeznaczyć na rozwój, szkolnictwo wyższe POLITECHNICZNE, gdyż tam nie ma chętnych, bo tam nie zagadasz profesora, ale musisz myśleć precyzyjnie, wynik musi się zgadzać. 9 Pytam po co tylu urzędników, począwszy od gminy, a skończywszy na rządzie. Przecież państwo polskie jest zorganizowane. A nie, co ekipa to nowe prawo. Wybierajmy tych, którzy reprezentują Twoje interesy, a nie jak pięknie mówi, ładnie wygląda. ZUS MUSIMY OPłACAć, TEGO NIE ZMIENIMY.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Władysław [2010-03-28 21:44]

Szaleństwo emerytalne
Pani minister opowiada stek totalnych bzdur. To co proponuje to nic innego jak zwyczajna kradzież finansów członków OFE. Po prostu kradzież pieniędzy z portfeli. Ale chyba rozumiem powstałą sytuację. Dostała zadanie od premiera załatać w części dziurę budżetową. Drodzy internauci, to jest krach polityki neoliberalnej rządów. Nawet za pół darmo nikt nie chce kupić pozostałości zakładów przemysłowych po tak pogardzanej komunie, bo jest kryzys. A zatem trzeba obrabować przyszłych emerytów. Wniosek - to efekt 20 lat przemian ustrojowych i realizacji reform autorstwa Balcerowicza. Od wa przyszli emeryci zależy czy pozwolicie się okraść. Środki gromadzone w OFE są jawne na indywidualnych kontach. Koszty ich działania też są jawne. A jakie są koszty ZUS?, a jakie są koszty działań nieudaczników i ortodoksów neoliberalizmu którzy rządzą naszym krajem?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~pamiętam [2010-03-21 18:30]

Ktoś jeszcze pamięta,że to komuchy ukradły składki całego powojennego pokolenia
Pamiętacie, nie? To co z waszą pamięcią?

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~elmo [2010-03-22 15:10]

10 lat zajęło
niektórym geniuszom dojście do takich wniosków? OFE zarabiają niezależnie od tego czy pomnożą pieniądze ubezpieczonego czy nie.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~razab [2010-03-22 22:01]

4 reformy buzka
OFE- niewypał szkolnictwa- tragedia służby zdrowia- brak słów Administracji- fatalna

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Zły [2010-03-24 10:40]

Komunistyczni prokuratorzy i sędziowie..
leją równo na "kominy" emerytalne i od lat kasują po kilka tysięcy emerytury na miesiąc. Dać im teraz po 1000 zet na łebka i niech skamlą pod śmietnikiem. I kasa się znajdzie!

odpowiedz